«Η αποτίμηση για την κυβέρνηση θα έρθει στις συνταγματικές προθεσμίες της θητείας της. Οι εκλογές δεν αποτελούν μια πιθανή επιλογή για το επόμενο διάστημα» σημειώνει σε συνέντευξή του στο Real.gr…
«Βεβαίως όλα θα κριθούν και στο πεδίο της πραγματικής οικονομίας μέχρι το τέλος του έτους. Ο επόμενος χρόνος το 2017 θα είναι χρόνος ορόσημο για την ελληνική οικονομία, έτσι ώστε όχι μόνο να μην υπάρξει ο λεγόμενος κόφτης αλλά να ωριμάσουν οι προϋποθέσεις για να βγει η χώρα στην ανάπτυξη και να υπάρξουν λύσεις τόσο για το θέμα του χρέους όσο και για το θέμα της πρόσβασης στις αγορές» αναφέρει χαρακτηριστικά. Επισημαίνει δε ότι η μέγιστη δυνατή σύγκλιση που επιδιώκει η κυβέρνηση στη Βουλή «δεν σημαίνει ότι κυοφορούνται αλλαγές ή μόνιμες συμπορεύσεις στη συγκρότηση της κυβερνητικής πλειοψηφίας για την τετραετή περίοδο την οποία διανύουμε».
Με αφορμή τη στάση που κράτησαν ΠΑΣΟΚ και Ποτάμι στη Βουλή ο Νίκος Βούτσης σημειώνει με νόημα: «Το κρίσιμο ζήτημα στο οποίο δεν απαντούν τα δύο κόμματα καθαρά, ή μάλλον ενυπάρχουν διιστάμενες και αντιφατικές προσεγγίσεις από την πλευρά τους, είναι εάν θα διαμορφωθεί και θα ενισχυθεί μια ακραία δικομματική νέα οριοθέτηση στο πολιτικό σύστημα ή αν θα υπάρξουν οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία αυτού που αποκλήθηκε δημιουργικός διπολισμός πάνω στις κεντρικές παραδοσιακές οριοθετήσεις της Δεξιάς και της Αριστεράς ως επιλογή από κάθε επιμέρους κόμμα».
«Καλόν είναι να μην υπάρχουν καθόλου ΠΝΠ, θα ήταν επίσης πολύ καλύτερα αντί για 8 να ήταν το πολύ 3 ή 4 τα κατεπείγοντα που πραγματικά δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Εργαζόμαστε έτσι ώστε το 55% να γίνει 75% στην ανταπόκριση για έγκαιρες απαντήσεις στις επίκαιρες ερωτήσεις όπως επίσης εργαζόμαστε έτσι ώστε να μην έρχονται τροπολογίες που αποτελούν μικρά νομοσχέδια» τονίζει σχετικά με τη λειτουργία της Βουλής, ενώ για το θέμα των ψήφων της Χρυσής Αυγής μεταξύ άλλων σημειώνει: «ήταν απολύτως αποπροσανατολιστική και λαθεμένη η προπαγάνδα της ΝΔ για πιθανή σύμπηξη συμμαχίας της κυβέρνησης και εμού προσωπικά με τη ΧΑ.
Είναι επικίνδυνα πράγματα αυτά και θα πρέπει να σκέφτονται δύο και τρεις φορές πριν προσχωρήσουν και πριν υιοθετήσουν τέτοιες απόψεις τα στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Μόνο αυτό έχω να τους πω».
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΒΟΥΤΣΗ ΣΤΟ REAL.GR ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:
Πώς εξηγείτε ότι ΠΑΣΟΚ και Ποτάμι καταψήφισαν την απλή αναλογική κ. Πρόεδρε; Και μετά από την εξέλιξη αυτή αποκλείετε κατηγορηματικά τυχόν διεύρυνση της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας στο μέλλον με τον Σταύρο Θεοδωράκη ή τη Φώφη Γεννηματά;
Είναι αυτονόητη η προσπάθεια κάθε κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας που στηρίζει την κυβέρνηση να επιτυγχάνει σε επιμέρους ζητήματα, από το ελάχιστο μέχρι τα πλέον σοβαρά, τη μέγιστη δυνατή σύγκλιση και συμπόρευση με άλλες δυνάμεις μέσα στη Βουλή.
Βεβαίως αυτή η λειτουργία δεν σημαίνει ότι κυοφορούνται αλλαγές ή μόνιμες συμπορεύσεις στη συγκρότηση της κυβερνητικής πλειοψηφίας για την τετραετή περίοδο την οποία διανύουμε.
Τις εξηγήσεις για την πολιτική στάση του ΠΑΣΟΚ και του ΠΟΤΑΜΙΟΥ στο θέμα της απλής αναλογικής τις έχουν δώσει οι ηγεσίες αυτών των κομμάτων και δεν θέλω να κάνω ερμηνείες προθέσεων. Άλλωστε αυτός ο διάλογος εξαντλήθηκε μέσα στη Βουλή.
Το κρίσιμο ζήτημα στο οποίο δεν απαντούν τα δύο κόμματα καθαρά, ή μάλλον ενυπάρχουν διιστάμενες και αντιφατικές προσεγγίσεις από την πλευρά τους, είναι εάν θα διαμορφωθεί και θα ενισχυθεί μια ακραία δικομματική νέα οριοθέτηση στο πολιτικό σύστημα ή αν θα υπάρξουν οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία αυτού που αποκλήθηκε δημιουργικός διπολισμός πάνω στις κεντρικές παραδοσιακές οριοθετήσεις της Δεξιάς και της Αριστεράς ως επιλογή από κάθε επιμέρους κόμμα.
Μετά τις καλοκαιρινές διακοπές η κυβέρνηση – και φαντάζομαι να το κατανοείτε – θα βρεθεί αντιμέτωπη με μεγάλο κύμα δυσαρέσκειας, καθώς οι φόροι θα στεγνώσουν και άλλο την αγορά και τις τσέπες των πολιτών. Μπορεί η κυβέρνηση στα δύσκολα να σκεφτεί και τις κάλπες;
Ο οδικός χάρτης για τον οποίο είχε μιλήσει η κυβέρνηση από τις τελευταίες εκλογές διαμορφώνει με επιτυχία τους σταθμούς του. Η αξιολόγηση έδωσε το έναυσμα για να εκτεθούν οι απόψεις αλλά και να υπάρξουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις πάνω στους τρεις βασικούς πυλώνες, δηλαδή οικονομία, ανάπτυξη, επενδύσεις ως πρώτο, τις θεσμικές δημοκρατικές αλλαγές ως δεύτερο με σταθμούς τη λειτουργία της εξεταστικής επιτροπής, το διαγωνισμό για τις άδειες και τις προτάσεις για το εκλογικό σύστημα και τη συνταγματική αναθεώρηση, και ως τρίτο πυλώνα τις προτάσεις για το κοινωνικό κράτος και την αντιμετώπιση του κοινωνικού ζητήματος.
Αυτός ο νέος σταθμός στην κυβερνητική πορεία μετά την αξιολόγηση, εκτιμώ ότι θα διαμορφώσει ένα κλίμα ευνοϊκής ανοχής ή και συναίνεσης, σε κάθε περίπτωση αναμονής για την περαιτέρω κυβερνητική συνέπεια κι ότι δεν θα υπάρχουν φαινόμενα ακραίων και μαζικών αντιθέσεων στο κοινωνικό επίπεδο.
Βεβαίως όλα θα κριθούν και στο πεδίο της πραγματικής οικονομίας μέχρι το τέλος του έτους. Ο επόμενος χρόνος το 2017 θα είναι χρόνος ορόσημο για την ελληνική οικονομία, έτσι ώστε όχι μόνο να μην υπάρξει ο λεγόμενος κόφτης αλλά να ωριμάσουν οι προϋποθέσεις για να βγει η χώρα στην ανάπτυξη και να υπάρξουν λύσεις τόσο για το θέμα του χρέους όσο και για το θέμα της πρόσβασης στις αγορές.
Έχουμε πει σε όλους τους τόνους ότι η αποτίμηση για την κυβέρνηση θα έρθει στις συνταγματικές προθεσμίες της θητείας της κι ότι οι εκλογές δεν αποτελούν μια πιθανή επιλογή για το επόμενο διάστημα.
Κανείς δεν αμφισβητεί ότι η χώρα βρίσκεται σε διεθνή οικονομικό έλεγχο. Αλλά οι δανειστές επιμένουν να έχουν λόγο σχεδόν για όλα. Πώς το δέχεται αυτό μια κυβέρνηση της Αριστεράς;
Αλλάζει πλέον το πλαίσιο μέσα στο οποίο συνεχίζεται η διαπραγμάτευση και η προσαρμογή σε μέρη της συμφωνίας του καλοκαιριού του 15. Η χώρα αποτελεί πυλώνα και όαση σταθερότητας στην περιοχή. Η γεωπολιτική σημασία της χώρας έχει αυξηθεί μαζί με το κύρος που προσέδωσε κυρίως η συμπεριφορά του ίδιου του λαού μας απέναντι στο μείζον προσφυγικό μεταναστευτικό ζήτημα.
Ταυτόχρονα είναι ενεργή η παρουσία της κυβέρνησης στον πολύ σημαντικό διάλογο και τις διεργασίες που γίνονται σε όλη την Ευρώπη γύρω από το κεντρικό θέμα επιλογής της συνέχισης ή της άρσης της πολιτικής σε σχέση με τη σκληρή λιτότητα και την αφόρητη συμπίεση των ευρωπαϊκών λαών από αυτήν την πολιτική.
Μέσα λοιπόν σε αυτό το μεγάλο κάδρο θα συνεχιστεί η προσαρμογή και η υλοποίηση του προγράμματος με μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας και δυνατότητας για την εφαρμογή πολιτικών στον κρίσιμο κοινωνικό τομέα.
Γι΄αυτό έχει σημασία ότι υπάρχει η κυβέρνηση της Αριστεράς που είναι σταθερά προσανατολισμένη στη μεροληψία υπέρ των αδύναμων κοινωνικών τάξεων.
Να …μετρούν τελικά ή όχι οι ψήφοι της Χρυσής Αυγής στη Βουλή κ. Πρόεδρε; Πώς θα επιλύσετε το πολιτικό πρόβλημα που προκύπτει;
Η σχετική συζήτηση εξαντλήθηκε με τις δημόσιες αναφορές που γίνανε στην πρόσφατη Ολομέλεια με αφορμή τον εκλογικό νόμο. Η τυπική και νόμιμη υπερψήφιση ή καταψήφιση από τους βουλευτές της ΧΑ των νομοθετημάτων είτε εν συνόλω είτε κατ΄ άρθρο είναι αυτονόητη δημοκρατική λειτουργία στο πλαίσιο του κανονισμού, που όμως δεν αμβλύνει ως δημοκρατικά ισοδύναμη την παρουσία αυτού του κόμματος στη Βουλή.
Γιατί υπάρχει ένα τείχος, ένα ορατό φράγμα, που άλλωστε και οι ίδιοι καθημερινά καλλιεργούν και ενισχύουν ως προς όλες τις άλλες πολιτικές δυνάμεις, στη βάση φιλοφασιστικών απόψεων στο όνομα του εθνικισμού και κάλυψης βίαιων, ξενοφοβικών και ρατσιστικών ενεργειών που άλλωστε έχουν και την ευρωπαϊκή τους πλέον αναφορά.
Τα παραπάνω είναι πολιτικά ζητήματα και κάθε πολιτική δύναμη εκφράζεται μέσα στη Βουλή και μέσα στην κοινωνία απέναντι σε αυτήν την κατάσταση. Με αυτήν την έννοια ήταν απολύτως αποπροσανατολιστική και λαθεμένη η προπαγάνδα της ΝΔ για πιθανή σύμπηξη συμμαχίας της κυβέρνησης και εμού προσωπικά με τη ΧΑ.
Είναι επικίνδυνα πράγματα αυτά και θα πρέπει να σκέφτονται δύο και τρεις φορές πριν προσχωρήσουν και πριν υιοθετήσουν τέτοιες απόψεις τα στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Μόνο αυτό έχω να τους πω!
Εκτιμάτε ότι η απλή αναλογική θα οδηγήσει σε αναδιατάξεις του πολιτικού σκηνικού, ακόμα και με διασπάσεις σημερινών κομμάτων;
Το θέμα του εκλογικού νόμου ήταν και είναι ιδιαίτερα σημαντικό αλλά από μόνο του δεν οριοθετεί τις διεργασίες και τις αλλαγές που θα υπάρξουν στο πολιτικό σκηνικό καθώς θα βγαίνουμε από την κρίση.
Η ίδια η κρίση, όπως ήταν κι όλα αυτά τα χρόνια εμβρυουλκός των αλλαγών που συντελέστηκαν σε πολιτικό επίπεδο, θα διαμορφώσει το πεδίο των αντιθέσεων και των πολιτικών διαμεσολαβήσεων που θα αντανακλούν τις έντονες κοινωνικές διεργασίες.
Εκεί θα κριθούν τα πάντα, εκεί θα διαμορφωθούν και θα αναδιαμορφωθούν οι πολιτικές δυνάμεις αυτής της νέας μεταπολίτευσης.
Μήπως όμως πρέπει να σταματήσουν και οι Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου ή οι απουσίες υπουργών από τον Κοινοβουλευτικό Έλεγχο κ. Πρόεδρε;
Μόνο δύο Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου υπήρξαν στην παρούσα μέχρι τώρα δεκάμηνη σύνοδο κι αυτές αφορούσαν σε προθεσμίες για πολιτικές μέχρις τις 31 /12. Είναι άδικο λοιπόν να υπάρχει αυτού του είδους η κριτική, όπως είναι και υπερβολή η κριτική για τα κατεπείγοντα νομοσχέδια, τα οποία είναι 8 σε σύνολο 70 μέσα σε αυτό το δεκάμηνο διάστημα.
Παρ΄ όλ' αυτά υπάρχει ζήτημα. Καλόν είναι να μην υπάρχουν καθόλου ΠΝΠ, θα ήταν επίσης πολύ καλύτερα αντί για 8 να ήταν το πολύ 3 ή 4 τα κατεπείγοντα που πραγματικά δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Εργαζόμαστε έτσι ώστε το 55% να γίνει 75% στην ανταπόκριση για έγκαιρες απαντήσεις στις επίκαιρες ερωτήσεις όπως επίσης εργαζόμαστε έτσι ώστε να μην έρχονται τροπολογίες που αποτελούν μικρά νομοσχέδια.
Επ΄αυτών γίνεται συζήτηση και υπάρχει συναντίληψη και προσπάθεια και στη Διάσκεψη των Προέδρων να βελτιώνουμε συνεχώς την κατάσταση. Δεν χρειάζονται κραυγές, όταν γνωρίζουμε όλοι τις συνθήκες των δεσμεύσεων, των περιορισμών και των ελέγχων μέσα στις οποίες νομοθετεί εδώ και καιρό το ελληνικό κοινοβούλιο, εκτός αν κάνουμε πως πέρα βρέχει και δεν μας αφορά αυτή η κατάσταση.
Η Βουλή πέραν της καθαυτής νομοθετικής διαδικασίας, μέσω και της λειτουργίας των έξι μόνιμων διαρκών επιτροπών, συμμετέχει σε ευρύτερες διεργασίες που αφορούν στην αντιμετώπιση των διατλαντικών συμφωνιών TTIPκαι CETA, και αύριο Δευτέρα, θα γίνει η πρώτη συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής. Η καταγραφή της τελικής έκθεσης για τη διαμόρφωση πορίσματος για τη διεκδίκηση των γερμανικών αποζημιώσεων και επανορθώσεων, επίσης από την αρμόδια επιτροπή, και η συνέχιση των εργασιών της ειδικής υποεπιτροπής με αντικείμενο το χρέος και την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση βρίσκονται μέσα στον κύκλο εργασιών..
Δυο φορές ζητήσατε από την αντιπολίτευση να καταθέσει πρόταση μομφής εναντίον σας. Μήπως υπερβάλλετε κ. Πρόεδρε; Μήπως γίνεστε μέρος του προβλήματος;
Δεν αντιλαμβάνομαι πως μερικοί βουλευτές της αντιπολίτευσης δεν επιδεικνύουν κάποιες φορές το σεβασμό στην τήρηση της διαδικασίας, όταν μάλιστα οι συζητήσεις είναι πολύ έντονες και υπάρχει κίνδυνος να ξεφύγει η ορθή λειτουργία της Βουλής.
Αυτό είναι το πρόβλημα. Κάνω κάθε προσπάθεια για να επιλύεται αυτό το πρόβλημα και θα πρέπει όλοι να αντιληφθούμε ότι έχουμε ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στο σεβασμό της διαδικασίας και στην τυπική αλλά και στην ουσιαστική εφαρμογή της.
Δεν είναι σωστό να υπάρχουν αντιδράσεις και φωνές από βουλευτές που γνωρίζουν πολύ καλά ότι μπορούν να εκφραστούν δια του κοινοβουλευτικού τους εκπροσώπου εάν θεωρούν ότι η διαδικασία δεν τηρείται σωστά. Άλλωστε σφάλματα και λάθη όλοι κάνουμε, το θέμα είναι να είμαστε έτοιμοι να τα διορθώσουμε και να τηρήσουμε τον κανονισμό.
«Χρησμός» Βούτση για υποκλοπές
Στο μεταξύ, αίσθηση προκάλεσε η συνέντευξη του προέδρου της Βουλής Νίκου Βούτση στη Realnews. Ο Νίκος Βούτσης δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να πραγματοποιούνται υποκλοπές στη χώρα μας από μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα ή από ξένες υπηρεσίες. Παράλληλα, δείχνει την πόρτα εξόδου στο ΔΝΤ και υπογραμμίζει πως έχει τεθεί επί τάπητος ακόμα και το θέμα της τυπικής διάλυσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο πρόεδρος της Βουλής αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο η κυβέρνηση να αποδεχθεί την πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη, να ψηφίσει η πλειοψηφία από κοινού με την αξιωματική αντιπολίτευση άρθρα για την αναθεώρηση του Συντάγματος, ώστε οι αποφάσεις να ληφθούν ουσιαστικά από πολίτες στις επόμενες εκλογές.
Όσον αφορά στη Siemens, υπενθυμίζει με νόημα ότι η δίκη των πραξικοπηματιών το '74 τελείωσε μέσα σε έναν χρόνο, ζητά να εκκαθαριστεί η υπόθεση και η Βουλή να επαναφέρει αυτό το ζήτημα στη διαδικασία προσδιορισμού ευθυνών.