Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015

VW GATE: Οι Γερμανοί κλέβουν ακόμα και στους... ρύπους!

VW GATE: Οι Γερμανοί κλέβουν ακόμα και στους... ρύπους!
Σε «αναμμένα κάρβουνα» βρίσκονται οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και το γερμανικό πολιτικό σύστημα, ενόψει των απρόβλεπτων επιπτώσεων που μπορεί να προκαλέσει το σκάνδαλο της Volkswagen στη γερμανική οικονομία.

Το ΧΩΝΙ ΚΡΑΤΑΕΙ Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΟΥΤΖΟΥΡΙΔΗΣ

Με απώλεια θέσεων εργασίας και γενικότερο πλήγμα στη γερμανική οικονομία κινδυνεύει να συνεχιστεί το σκάνδαλο που ξέσπασε με τη Volkswagen στις 18 Σεπτεμβρίου. Σύμφωνα με την ίδια τη γερμανική εταιρεία, περίπου 11 εκατομμύρια αυτοκίνητά της με κινητήρα ντίζελ διαθέτουν το λογισμικό που μπορεί να «εξαπατήσει» τα τεστ εκπομπών ρύπων και όχι μόνο τα 480.000 οχήματα Volkswagen και Audi που εντόπισε η αμερικανική υπηρεσία περιβαλλοντικής προστασίας. Το σκάνδαλο κλονίζει ολόκληρο τον κλάδο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, απειλώντας το μύθο που θέλει τα γερμανικά αυτοκίνητα και «δυνατά» και «καθαρά».

Ηδη η μετοχή της Volkswagen, που απασχολεί 270.000 εργαζόμενους μόνο στη Γερμανία, κατέρρευσε κατά 20% στη Φρανκφούρτη μόνο στις 21 Σεπτεμβρίου, ακόμη 22% στις 22 και 10,5% στις 23, πέφτοντας κάτω από τα 100 ευρώ σε ιστορικό χαμηλό τετραετίας, με την αγοραία αξία της να μειώνεται κατά 30 δισ. ευρώ, σε δύο μόλις μέρες. Επίσης, πτώση σημείωσαν και οι μετοχές της BMW και Daimler κατά 4,9% και 5,8% αντίστοιχα. Εν τω μεταξύ, την ώρα που η γερμανική εισαγγελία ξεκινά έρευνες για ποινικές ευθύνες στελεχών της εταιρείας, ο παραιτηθείς διευθύνων σύμβουλος Μάρτιν Βίντερκορν συνταξιοδοτείται με 28,6 εκατ. ευρώ...

Clipboard03777

«Τα κάναμε θάλασσα»

Ολα ξεκίνησαν όταν η αμερικανική υπηρεσία περιβαλλοντικής προστασίας (EPA) και οι αρχές της πολιτείας της Καλιφόρνια διαπίστωσαν εκπομπές ρύπων στους κινητήρες δύο λίτρων TDI της Volkswagen, υψηλότερες των προδιαγραφών, κατόπιν ελέγχων του Διεθνούς Συμβουλίου Καθαρών Μεταφορών. Για πάνω από ένα χρόνο, η Volkswagen επέμενε ότι οι μετρήσεις οφείλονταν σε τεχνικό σφάλμα. Το εύρημα, κατά την EPA, αφορά σε 480.000 αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στις ΗΠΑ μεταξύ 2009 και 2015 και πρόκειται για μοντέλα Audi A3, Volkswagen Jetta, Beetle, Golf και Passat. Η εταιρεία παραδέχθηκε ότι τα αυτοκίνητα αυτά διέθεταν ειδικό λογισμικό που μπορούσε να ανιχνεύσει πότε το όχημα περνούσε από έλεγχο εκπομπής ρύπων. Τότε ρύθμιζε την εκπομπή ρύπων, ώστε να «ξεγελά» το τεστ, ενώ υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης η μηχανή παρήγαγε 40 φορές μεγαλύτερες ποσότητες οξειδίων του αζώτου από το επιτρεπόμενο όριο.

«Τα κάναμε εντελώς θάλασσα», παραδέχθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen Αμερικής, Μάικλ Χορν, προσθέτοντας ότι «η εταιρεία μας ήταν ανειλικρινής με την EPA, το συμβούλιο φυσικών πόρων της Καλιφόρνια και όλους εσάς». Αλλά και ο παραιτηθείς -από την Τετάρτη- διευθύνων σύμβουλος της μητρικής Volkswagen, Μάρτιν Βίντερκορν, απολογήθηκε «στους πελάτες και το κοινό» για «τα λάθη ορισμένων ανθρώπων» εντός της εταιρείας. Η Volkswagen ανακοίνωσε ότι περίπου 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα επηρεάζονται από την υπόθεση παραποίησης εκπομπών ρύπων, ενώ έπαυσε την πώληση των επηρεαζόμενων μοντέλων στις ΗΠΑ.

ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ

Πέραν των δεκάδων δισ. που έχασε η Volkswagen από τη χρηματιστηριακή της αξία, η εταιρεία γνωστοποίησε ήδη ότι δεσμεύει 7,3 δισ. δολάρια από τον προϋπολογισμό της για το τρίτο τρίμηνο του 2015. Αυτά πρόκειται να καλύψουν μέρος από τα επερχόμενα πρόστιμα για τη χειραγώγηση των ελέγχων εκπομπής ρύπων, τα οποία κατά την EPA μπορούν να φτάσουν τα 18 δισ. δολάρια. Πάντως, σε σχετική της ανακοίνωση, η Deutsche Bank εκτίμησε ότι τα πρόστιμα θα είναι περίπου 5 δισ. ευρώ για την τριετία 2015-2017, περίοδο κατά την οποία η εταιρεία πρόκειται να υποστεί 35% απώλεια κέρδους. Εν τω μεταξύ το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ διέταξε έρευνα για περαιτέρω μοντέλα της εταιρείας (Audi Q5, A6, A7, A8, VW Touareg και Porsche Cayenne), ενώ κατατέθηκαν δεκάδες αγωγές από ομάδες ιδιοκτητών-πελατών για εξαπάτηση.

Ομως, η Volkswagen βρίσκεται, πλέον, και στο στόχαστρο της γερμανικής επιτροπής κεφαλαιαγοράς, BaFin, η οποία «άνοιξε» έρευνα για πιθανή αθέμιτη χρηματιστηριακή εκμετάλλευση πληροφοριών ή άλλου είδους χειραγώγηση. Στόχος της είναι να διαπιστωθεί αν η εταιρεία ήταν υποχρεωμένη να κοινοποιήσει πληροφορίες για την υπόθεση εκπομπών ρύπων σε προηγούμενη χρονική στιγμή, καθώς και αν το εκτελεστικό συμβούλιο γνώριζε τα περί παραποίησης. Ερευνα για την υπόθεση ανακοίνωσαν και οι Αρχές διάφορων χωρών -αυτοκινητοπαραγωγών και μη- όπως της Νότιας Κορέας, του Καναδά, της Ελβετίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Ολλανδίας και της Τσεχίας.

Παράλληλα, όπως σχολίασε η γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung, «ο φόβος του αντίκτυπου στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι διάχυτος. Είναι μόνο η VW ή μόνο η πρώτη που εκτίθεται;». Η φήμη των γερμανικών αυτοκινήτων και, βεβαίως, οι πωλήσεις τους ενδέχεται να δεχθούν τέτοιο πλήγμα που θα οδηγήσει σε περικοπές ακόμα και θέσεων εργασίας, ιδίως -μάλιστα- σε μια χώρα που μία στις επτά θέσεις εργασίας συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ

Το σκάνδαλο της Volkswagen δεν θα μπορούσε να μην αναγκάσει τη γερμανική κυβέρνηση να πάρει θέση επί του θέματος. Η καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ ζήτησε «πλήρη διαφάνεια», προσθέτοντας ότι ο υπουργός Μεταφορών της, Αλεξάντερ Ντομπρίντ, βρίσκεται σε άμεση επικοινωνία με τη Volkswagen. Ομως, είναι δυνατό να μην είχε υποπέσει στην προσοχή του αρμόδιου υπουργείου ούτε η παραμικρή ένδειξη πως οι γερμανικές εταιρείες αυτοκινήτων «κλέβουν» στα τεστ εκπομπών ρύπων;

Το αντίθετο, αφού, από το καλοκαίρι του 2011 -σύμφωνα με δημοσίευμα της Süddeutsche Zeitung- γερμανική περιβαλλοντική οργάνωση διαπίστωσε το ίδιο πρόβλημα εκπομπής ρύπων στο μοντέλο 116i της BMW.

Συγκεκριμένα, όταν υποβλήθηκε σε έλεγχο με συνθήκες κανονικής οδήγησης, το αυτοκίνητο παρήγαγε οξείδια του αζώτου 30 φορές πάνω από το κανονικό. «Ηταν ξεκάθαρο από τότε για εμάς ότι θα υπάρξουν απάτες», ανέφερε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της οργάνωσης, Γιούργκεν Ρες. Ομως, «δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση από την ομοσπονδιακή αρχή τροχαίων μεταφορών». Προειδοποιήσεις για τις τεχνικές παραποίησης των εκπομπών είχε διατυπώσει και ο αρμόδιος επικεφαλής Ομοσπονδιακής Περιβαλλοντικής Προστασίας, Αξελ Φρίντριχ, βεβαιώνοντας ότι «το ερώτημα δεν είναι ποιοι κατασκευαστές το κάνουν, αλλά ποιοι δεν το κάνουν».

Εν τω μεταξύ, το κόμμα των Πρασίνων στη Γερμανία κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι γνώριζε σχετικά με το συγκεκριμένο ζήτημα στην αυτοκινητοβιομηχανία και το υπουργείο Μεταφορών χαρακτήρισε τις κατηγορίες απαράδεκτες. Κι όμως, σύμφωνα με τον επικεφαλής του τμήματος ελέγχου μόλυνσης του υπουργείου στις αρχές του 2000, Ούβε Λάαλ, υπήρχαν σχετικές υποψίες από τότε. «Θυμάμαι ανθρώπους-κλειδιά που είχαν υποπτευθεί ότι συνέβαινε, αλλά δεν μπορούσαμε να βρούμε αποδείξεις». Και όποιος επέμενε ότι κάτι τρέχει με τις εκπομπές ρύπων, θεωρείτο παρανοϊκός...

Clipboard0255555

ΤΟ ΛΟΜΠΙΝΓΚ ΣΤΙΣ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ

Την ώρα που το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και η Γαλλία ζητούν έρευνα για τις εκπομπές ρύπων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η εφημερίδα Guardian αποκάλυψε ότι αυτές οι χώρες ήταν που άσκησαν σοβαρές πιέσεις στις Βρυξέλλες ώστε η νομοθεσία να έχει «παραθυράκια», τουλάχιστον ως το 2017. Διότι, τη χρονιά αυτή η Ε.Ε. πρόκειται να εφαρμόσει νέο σύστημα ελέγχου οχημάτων σε πραγματικές συνθήκες (World Light Vehicles Test Procedure - WLTP), το οποίο θα αντικαταστήσει το παλιό, που ισχύει από το 1970(!). Το WLTP προβλέπει -εκτός από αυστηρότερα όρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα- έλεγχο των οχημάτων σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης.

Τα «παραθυράκια» που ζητήθηκαν, από τη Γερμανία για παράδειγμα, περιελάμβαναν έλεγχο σε κατηφορικό δρόμο και «έκπτωση» 4% στο τελικό μετρηθέν ποσοστό ρύπων. Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι από τα τέλη του 2014 Γερμανία και Γαλλία επισήμως ζητούν την αναβολή ως το 2030 της εφαρμογής ορίου εκπομπής διοξειδίου 78 γρ. ανά χιλιόμετρο, που είχε προταθεί για το 2025. Το 2013, είχαν ήδη πετύχει την αναβολή της εφαρμογής του ορίου 95 γρ. από το 2020 στο 2021.

«ΤΟ LIBOR ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ»

Η παραποίηση των εκπομπών ρύπων θεωρείται απίθανο να εφαρμόστηκε μόνο από μία εταιρεία, όπως άλλωστε γνωρίζουν πολύ καλά μηχανικοί. Την εκτίμηση αυτή κάνουν, όμως, και οικονομικοί αναλυτές, που παρομοιάζουν την υπόθεση με χρηματοπιστωτικά σκάνδαλα, στα οποία -ως γνωστόν- συνήθως δεν εμπλέκεται μόνο μία τράπεζα. Μιλάμε για το «Libor της αυτοκινητοβιομηχανίας», σχολίασε χαρακτηριστικά ο Στιούαρτ Πίρσον, αναλυτής της BNP Paribas.

Αλλωστε, στο σκάνδαλο ενεπλάκη γρήγορα και η BMW, κατόπιν δημοσιεύματος του γερμανικού περιοδικού Auto Bild (της εφημερίδας Bild), που ανέφερε ότι το μοντέλο της X3 παράγει ρύπους 11 φορές πάνω από το όριο.

Πάντως, η Volkswagen δεν είναι ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία εταιρεία που εμπλέκεται σε σκάνδαλο που αφορά στην υγεία/προστασία του καταναλωτή, τα τελευταία χρόνια:

-Λίγες ημέρες πριν από την υπόθεση Volkswagen, η General Motors πλήρωσε πρόστιμο 900 εκατ. δολαρίων λόγω ελαττωματικών συστημάτων ανάφλεξης σε μοντέλα της που οδήγησαν σε 124 θανάτους. Τα αυτοκίνητα «έσβηναν» εν κινήσει με αποτέλεσμα να απενεργοποιούνται τα συστήματα ασφαλείας, από τα φρένα ως τους αερόσακους. Η εταιρεία ανακάλεσε σε ένα χρόνο 30 εκατ. αυτοκίνητα.

-Το 2014, οι αμερικανικές αρχές επέβαλαν πρόστιμο 1,2 δισ. δολαρίων στην Toyota για την απόκρυψη προβλήματος σε αυτοκίνητά της που επιτάχυναν «κατά λάθος» λόγω παγίδευσης του πεταλιού στο... πατάκι του οδηγού ή το χώρο βύθισής του. Ανακλήθηκαν τουλάχιστον 9 εκατ. αυτοκίνητα.



from ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ - toxwni.gr http://ift.tt/1Wvekgh
via IFTTT

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου